Testtechnologie als centrale enabler voor e-mobiliteit en autonoom rijden

Testing & Knowledge in plaats van Trial & Error

Testing & Knowledge in plaats van Trial & Error
Testing & Knowledge in plaats van Trial & Error
Testing & Knowledge in plaats van Trial & Error

De auto-industrie blijft in een staat van voortdurende evolutie, batterijaangedreven en semi-autonome voertuigen zijn in opkomst. Dit vergroot de verantwoordelijkheid van voertuigfabrikanten en leveranciers. Nieuwe testtechnologie, nieuwe testprocedures en nieuwe testnormen zijn nodig om ervoor te zorgen dat Li-ion-accu's nog meer vermogen leveren, een langere levensduur hebben en in de toekomst een groter bereik mogelijk maken. Weiss Technik levert hier een belangrijke bijdrage aan. Als wereldmarktleider op het gebied van omgevingssimulatie en een jarenlange partner van de auto-industrie, maakt Weiss Technik de mobiliteit van morgen mogelijk en veiliggesteld.

Het enthousiasme voor automotive-oplossingen is een traditie bij Weiss Technik. Al meer dan 65 jaar ontwikkelt het Duitse bedrijf geavanceerde testtechnologie voor OEM's, leveranciers van componenten en testinstituten. "De automobielsector is voor ons van groot belang. Enerzijds omdat de dynamiek ervan onze ontwikkelaars elke dag opnieuw uitdaagt. Anderzijds omdat het een gigantische nationale en internationale markt is die we goed en graag bedienen", legt Peter Kuisle, Managing Director Verkoop en Service van de business unit Klimaatsimulatie.

Het productassortiment van Weiss Technik is buitengewoon veelzijdig en varieert van compacte temperatuur testkasten tot grote klimaatkasten en testbanken voor complete voertuigen. Met deze veelzijdigheid scoorde het bedrijf ook punten bij de FEV Groep. De internationaal succesvolle ontwikkelingsdienstverlener gaf Weiss Technik de opdracht om het momenteel grootste accutestcentrum ter wereld uit te rusten. Hiervoor heeft Weiss Technik in slechts 18 maanden tijd meer dan 60 testfaciliteiten gepland en gebouwd. Deze werden achtereenvolgens in gebruik genomen zodat ze al tijdens de bouwfase van het testcentrum konden worden gebruikt.

Naast talrijke temperatuur- en klimaattestkasten en -kamers zijn dit onder meer zoutsproeisystemen, stof- en vacuümtestkamers en een 350 kN triltestkamer. De testsystemen werden aangesloten op een centrale koelunit en geïntegreerd in het besturingssysteem van FEV.

Weiss Technik begeleidt het testen van Li-ion-accu's al ongeveer 15 jaar met omgevingssimulatiesystemen voor cellen, modules, accupacks, complete aandrijfeenheden en accubeheersystemen (BMS). Het is belangrijk om de enorme energiedichtheid van Li-ion-accu's en het daarmee samenhangende gevaar van een thermische runaway technisch onder controle te krijgen. Om het testmateriaal, de testfaciliteit en vooral het testpersoneel zo goed mogelijk te beschermen, heeft Weiss Technik daarom een modulair risiconiveau ontwikkeld dat voor elk gevaren niveau passende maatregelen definieert en ATEX-conforme explosiebeveiligingsmaatregelen specificeert.

Het testen van accu's voor elektrische voertuigen vereist kennis van alle relevante normen en hoe deze veilig kunnen worden geïmplementeerd in testoplossingen. Naast de hogere automotive-standaard LV124, spelen UN38.3 en OEM-specifieke normen hier een belangrijke rol. Weiss Technik biedt passende standaardproducten voor vele testvereisten. Daarnaast realiseert het bedrijf op maat gemaakte geplande en uitgevoerde speciale oplossingen, bijvoorbeeld met aandrijfas doorvoeren, onder spanning staande testmonsters, rekken voor het efficiënt hanteren van testmonsters of veiligheidsvoorzieningen.

Vooral op het gebied van speciale constructies geniet Weiss Technik een uitstekende reputatie in de branche. Onlangs kon het bedrijf ook de ontwikkeling van normen ondersteunen in een EU-onderzoekscentrum in Petten, Nederland. Hier werd een explosieveilige testopstelling voor ATEX Zone 1 ontwikkeld voor 's werelds eerste testfaciliteit voor actieve Li-Ion-batterijtests met CT-beelden, die is beveiligd tot risiconiveau 6. Hier worden onder spanning staande batterijmodules getest onder verschillende klimatologische omstandigheden. Een computertomograaf verlicht de proefstukken die op een draaitafel zijn gemonteerd vanuit alle richtingen. De volledige 3D-gegevens van de batterij die op deze manier worden gegenereerd, maken het mogelijk om tijdens de test conclusies te trekken over de toestand ervan.

Testsystemen van Weiss Technik worden gebruikt bij onderzoek en ontwikkeling om processen te versnellen en omgevingsinvloeden te simuleren. Bovendien worden ze gebruikt bij kwaliteitstesten en kwaliteitsborging wanneer seriële defecten of veiligheidsrisico's moeten worden gedetecteerd. Er zijn bijna geen grenzen aan de testmogelijkheden, legt Hartmut Möglich, Global Sales Director uit: "Met onze testfaciliteiten voor Li-ion-accu's zijn we in staat om alle klimatologische omstandigheden van de wereld in een testlaboratorium te reproduceren en de test items conform de normen te testen. We simuleren een koude start op de Noordpool, een hobbelige rit door de stoffige woestijn of het stadsverkeer van Bangkok en realiseren onder andere extreme temperatuurveranderingen, sterke lichtinval, trillingen, stof en spatwater ".

Uiterst nauwkeurige testapparatuur is een voorwaarde voor normconforme en vergelijkbare tests. Want alleen als de vereiste klimaatparameters op elk moment betrouwbaar kunnen worden gereproduceerd, kunnen de testresultaten zinvol en betrouwbaar zijn. Om dit te waarborgen, heeft Weiss Technik twee eigen DaKKs-kalibratielaboratoria. Deze kalibreren testsystemen, test- en meetapparatuur in het laboratorium of bij de klant, afhankelijk van de eisen.

Parallel met de groeiende vraag naar elektrische voertuigen ontwikkelt ook de markt voor gedeeltelijk en volledig geautomatiseerde voertuigen zich zeer positief. Hiervoor zijn talloze sensoren, regeleenheden en andere gevoelige elektronische componenten nodig. Een storing of storing kan gemakkelijk tot een ongeval leiden. Het is daarom belangrijk dat deze componenten te allen tijde en onder alle omstandigheden veilig functioneren. Om dit voor elk afzonderlijk onderdeel te controleren, biedt Weiss Technik speciale end-of-line testtunnels aan voor het onder spanning zetten van elektronische componenten.

De verandering in de auto-industrie leidt ook tot nieuwe inspectietaken en eisen. Hiervoor heeft de industrie in veel gevallen nieuwe testfaciliteiten nodig. Om ervoor te zorgen dat deze niet falen in een economisch gespannen situatie als gevolg van financiële knelpunten op korte termijn, biedt Weiss Technik flexibele oplossingen voor betaling en financiering: zowel klassieke aankoop- en leaseopties als pay-per-use-oplossingen. Hierdoor kunnen bedrijven de nieuwste testtechnologie gebruiken zonder de cashflow te beïnvloeden.

Doorslaggevend voor het technische en economische succes van een testfaciliteit is de hoge bedrijfszekerheid. Daarom speelt ook de after-sales service een belangrijke rol. Een efficiënt, gebied breed servicenetwerk met hoogopgeleide servicetechnici, hoge first-fix-tarieven en een wereldwijd beveiligde onderdelenlogistiek draagt aanzienlijk bij aan het rendement op de investering van Weiss Technik-testsystemen.